zaterdag 18 januari 2014

Wat Zwanger Zijn in China Echt Betekent

"Heeft-ie goed gegeten?" hoor ik mezelf vragen.
"Okee," zegt een vertrouwde stem aan de andere kant van de lijn.
"En hoe was het op zijn school?"
"Oh goed, goed..." Op de achtergrond hoor ik een roep, een krijs bijna.
"Is het soms etenstijd daar? Weet je zeker dat hij goed eet?"
"Oh my gowd... momentje, ik moet even mijn moeder helpen."
"Wat? Hee? Wat gebeurt er? Hee? Heeheeeeeeeeee!?" Geen gehoor. Op hetzelfde moment roept een collega mij: "M! Vergaderen! Nu!"

Badend in het zweet word ik wakker.

Dit nooit. Over mijn lijk. Mijn kind gaat niet in een andere stad naar school. Mijn familie gaat niet ergens anders wonen terwijl ik vanwege mijn werk eenzaam achterblijf, en ik lijdzaam moet toezien hoe schoonma ons kind inpikt, en meer en meer vergiftigt met de Tianjinese gewoonten, cultuur en dialect.

Registreritus
Om dat te voorkomen, moet er nog veel worden uitgezocht. Wonen in een ander land is even iets meer dan de taal spreken en een baan hebben. In Nederland is alles zo vanzelfsprekend. Niet omdat alles zo logisch is, maar gewoon omdat ik zelf in alle Nederlandse systemen ben opgegroeid: ik ben eraan gewend.

Nooit zou je er als Nederlander bij stilstaan dat je je kind al ver voor de geboorte moet registreren - dat wil zeggen, de vrouw moet haar zwangerschap registreren. Nooit zou je als Nederlander hoeven nadenken over de vraag of je kind wel in een andere stad dan de officieel geregistreerde woonplaats naar school kan - en over de vraag of het überhaupt mogelijk is om je geregistreerde woonplaats te veranderen.

En verder is er nog de schoolkeuze: in Nederland kies je tussen goed en niet zo kwaad, in China kies je tussen slechte goedkope Chinese scholen en peperdure private en/of internationale goede scholen. Waarbij de toelatingsvoorwaarden ook nog eens afhangen van de nationaliteit van je kind, die in ons geval nog niet echt vast staat.

Terwijl in Nederland de zwangeren praten over gynaecologen, echo's en de vraag of het een jongen of een meisje wordt, worstelen wij vooral met de administratieve kant van de zaak. Dát is Zwanger in China: zwanger met registreritus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten